Något som jag tycker ger mig mycket är att gå på olika sort kulturella events. Teater, konserter, utställningar, musiklaer.. I veckan var jag på GöteborgsOperans uppsättninga av musikalen "Crazy for you". Tycker om atmosfären av förväntan i publiken, att höra hur orkesten värmer upp och se hur skådespelarna och artisterna ger allt på scen. 

Att njuta av kultur är något vi med gott samvete kan göra om vi vill leva på ett hållbart sätt. Vi bidrar då till en sektor som inte är särskilt resurskrävande. Dessutom tycker jag att kulturen vårdar ens inre genom att väcka tankar man annars inte hade tänkt, man får övas i att se saker från andra perspektiv och man får njuta av vacker estetik. 

Kulturen behöver enligt mig bli mer tillgänlig och inkluderande. För visst finns det en viss tröskel till att gå in på GöteborgsOperan tillexempel? Min önskan är att fler ska få ta till sig kulturens stimulerande kraft både som utövare och åskådare. Jag vill uppmuntra dig att våga utforska något kulturellt område som är nytt för dig. Kanske kan det i det öppna sig en ny värld? 
 

Kommentera

Publiceras ej