Inspirerad av Wendy Browns bok "Undoing the demos" som jag studerat nu under kursen jag läser, kultur och demokrati, skapade jag detta lilla konstverk i veckan. Igår placerade jag det i vårt gemensamma vardagsrum.
Browns bok handlar om demokratins kris och hur neoliberalismen sipprat sig ner i varje område av vårt samhälle idag. Det har blivit det enda alternativet för samhällsstyrning och det som präglar vårt sätt att tänka om oss själva, vårt samhälle och omvärld. Brown varnar för att det inte längre finns utrymmen för att drömma om en annan verklighet. Det finns inga platser för samtal och kritisk diskussion kring vad vi kallar för demokrati och vad som skulle kunna ersätta eller omfördela den makt som idag ett fåtal besitter.
 
Jag kan hålla med Brown om att det saknas både rum och tid för att reflektera över den värld vi vill leva i. Mycket pessimism hörs från olika håll om att allt går åt skogen men man har inga förslag på alternativa utvägar som man själv är beredd att kämpa för . När vi under de senaste veckorna har läst om historiska epoker av medborgarrättsrörelser, arbetarrörelser, kvinnors frigörelser blir jag förundrad över människors kollektiva kämparglöd och undrar över vart den har tagit vägen. Tillsammans kan vi åstakomma så mycket. Tillsammans kan vi förändra samhället. Tillsammans är vi samhället. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej