Igår var jag i Uddevalla och passade då på att besöka Bohusläns museum som ligger där. Jag hade blivit rekomenderad utställningen "Flykt" som bygger på ett hundratals fotografier tagna av fotograf Anders Hansson. Bilderna är gripande och talande. I svart-vitt hänger de i sektioner av rader, utifrån vilken del av världen de är tagna i. För varje konfliktområde finns också en text som porträtterar ett eller flera människoöden därifrån. En film rullar med ett stillsamt pianospel som sätter en cermoniell stämning i utställningslokalen. Fotografierna fångar verkligen känslor, blickar, individer. Det berör och lyfter på ett beundransvärt sätt fram en verklighet utan att utsätta de som poträtteras i en "stackars" position, enligt min mening. Jag känner snarare nöd för vår värld och för alla oss människor på den. Jag tror att vi var menade att leva i gemenskap och så bygger vi sådana murar mellan varandra. Jag rekomenderar varmt vidare utställningen och uppmuntrar till eftertanke och reflektion. 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej