Efter att ha genomgått en garderobsrensing enligt Anna och Emmas tips från microkursen "Aktivera din garderob" som jag tipsat om här nedan har jag haft ett berg av utgallrade prylar och kläder liggandes i extrarummet här hemma. För att bli av med en del grejer bestämde jag mig för att prova den nya tjänsten "Sellpy". Sellpy är ett nystartat företag som erbjuder hjälp med försäljning av begagnade prylar. Du skickar efter en Sellpy-påse som helt gratis levereras hem till dig. Hemma fyller du sedan påsen med dina prylar och så kommer Sellpy och hämtar upp påsen hos dig, alternativt lämnar du den på ditt närmaste Schenker-ombud om Sellpy ännu inte erbjuder upphämtning i ditt kvarter.
 
Sellpy-påsen redo att fyllas. 
 
Jag tyckte det var otroligt smidigt att beställa påsen. Det gick lätt att förstå systemet och påsen var rymlig men behändig att fylla och ta med till mitt Schenker-ombud. 
Nu återstår att se hur det går med försäljningen. På www.sellpy.se och www.tradera.com läggs prylarna upp för försäljning. Av det som säljs går 50 % till Sellpy och 50 % till dig. Det som inte säljs skänks vidare till Stockholms Stadsmission eller i sista hand till återvinning. 

Packad och klar
 
Jag tror verkligen på fler sånna här typer av tjänster och system där vi kan få våra redan producerade prylar i rullning. Börjar man väl rensa och rota lite bland sina saker märker man lätt hur mycket som finns där och hur lite man faktiskt använder. Att göra sig av med prylar och börja leva lite enklare ger utrymme för att ta hand om det som man har och faktiskt tycket om bättre och minskar slentrianköp av saker som det visade sig att man redan hadde. I alla fall för mig. Och får vi ett bra system på andra handsförsäljning kan vi roa oss med förnyelse på ett mycket mer resursbesparande sätt. Så tummen upp för mer utrensning och mer second hand-shopping!

Kommentera

Publiceras ej